خوراکی‌های مغذی بخورید و خوب بخوابید؛
داشتن استرس، تأثیر زیادی بر یادگیری دانش‌آموزان داشته و سیستم ایمنی بدن آنان را ضعیف می‌کند. یکی از نگرانی‌های دائمی دانش‌آموزان و دانشجویان و همین‌طور والدین آن‌ها در روزهای امتحان‌، نداشتن تمرکز و حواس‌پرتی است؛ آن‌هایی که دوست دارند درس بخوانند و پای کتاب و دفترها هم می‌نشینند اما به چیز دیگری فکر می‌کنند و در واقع فقط وقت تلف می‌کنند. محمد ثوابی، کارشناس ارشد روان‌شناسی به کمک والدین آمده تا راه‌حلی برای این مشکل به شما والدین ارائه کند.
کد خبر: ۱۵۹۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸ 07 January 2016
موانع تمرکز حواس را حذف کنید: در‌صورتی‌که شرایط، مکان و زمان مطالعه مناسب نباشد، فرزندتان نمی‌تواند تمرکز حواس خوبی داشته باشد. تنش‌ها و فشارهای عصبی، چه در داخل خانه و چه در محیط مدرسه می‌تواند تمرکز را کم کند. سعی کنید فضایی را فراهم کنید. در مواردی حواس‌پرتی‌ها ناشی از استرس زیاد بوده که در قالب پُرحرفی بروز پیدا می‌کند.
 
مطالعه را هدف‌دار کنید: گاهی مطالعه با هدف و هوشیاری شروع نشده است؛ یعنی فرد نمی‌داند برای چه باید این درس را بخواند. انگیزه قوی و محکمی پشت درس خواندن وجود ندارد. در این حالت فرزندتان مانند یک کوهنورد است که اگر انگیزه فتح قله را داشته باشد، سختی‌هایی که در طول مسیر راه برای رسیدن به قله دارد برایش هیچ اهمیتی ندارد. در صورتی اگر انگیزه نداشته باشد سختی‌ها راه برایش مانند فتح قله است.
 
تلفن را کنار بگذارید
 
دکتر فائزه تاتاری، روان‌پزشک و مشاور خانواده خواب را از مهم‌ترین نیازهای افراد در ایام امتحانات دانسته و می‌افزاید: گاهی به دلیل استرس‌های ایام امتحانات فرد دچار اختلالات خواب می‌شود یا به دلیل ساعات طولانی مطالعه در طی روز، از شدت خستگی نمی‌تواند بخوابد.
 
متأسفانه برخی دانش‌آموزان به غلط تصور می‌کنند که غذاخوردن و استراحت‌کردن مانع مطالعه آنان می‌شود، درحالی‌که دانش‌آموزان باید در طول امتحانات از غذاهای مقوی و پرانرژی مانند: گردو، بادام، کشمش، خرما، شیرموز، آب پرتقال و بیسکویت که دارای مواد لازم برای بدن هستند، استفاده کنند.
 
وی ٧ تا ٩‌ساعت خواب در شبانه‌روز را برای افراد ضروری خوانده و تصریح می‌کند: فرد در ایام امتحانات باید برنامه درسی خود را طوری تنظیم کند که حتما این میزان خواب را داشته باشد. در برخی موارد یک ساعت خواب بعدازظهر نیز می‌تواند به کاهش خستگی ناشی از درس خواندن و دادن انرژی و توان به ذهن موثر باشد.
 
به هیچ وجه شب قبل از امتحان را تا صبح بیدار نمانید و به مغز خود استراحت کافی دهید. بهتر است در ایام امتحانات افراد صبح زود بیدار شوند، زیرا این وقت از روز بهترین زمان برای درس خواندن است، ضمن اینکه شب‌ها بعد از ساعت ٢٢ و ٢٣ میزان یادگیری به حداقل می‌رسد.
 
این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان می‌افزاید: متاسفانه در برخی موارد دانش‌آموزان و دانشجویان زمان کم می‌آورند و برای اینکه نخوابند از انواع داروها یا قهوه و نوشابه‌های محرک استفاده می‌کنند. این موارد موجب بی‌قراری، تپش قلب، اضطراب و‌... در فرد خواهد شد و حتی اثرات گوارشی مانند کاهش اشتها را نیز در پی دارد.
 
بهتر است قبل از خواب در شب امتحان یک لیوان شیر ولرم بنوشید و از مصرف مواد محرک خودداری کنید تا مغز زمان کافی برای استراحت داشته باشد.
 
این روان‌پزشک با بیان اینکه گاهی افراد قبل از خواب وارد فضاهای مجازی می‌شوند و به گمان خود استراحت می‌کنند، ادامه می‌دهد: این کار ذهن را هوشیار نگه می‌دارد و خستگی را تشدید می‌کند. حضور در فضاهای مجازی قبل از خواب در شب امتحان ذهن را هوشیار نگه می‌دارد و باعث خستگی بیشتر می‌شود.
 
شهرآرا آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار